Het creatieve proces dat we samen doorlopen bestaat uit verschillende stappen.
Fase 1: de voorbereidende intake. Er wordt geluisterd naar uw problematiek en behoeften.
a) We bepalen de probleemeigenaar: wie wordt er verantwoordelijk binnen uw bedrijf voor het gehele proces. Wie is het aanspreekpunt?
b) Aan de hand van bijvoorbeeld een SWOT-analyse brengen we de noden van uw organisatie in kaart.
c) We formuleren de vraagstelling: waarnaar zijn we op zoek? Het probleem wordt helder geformuleerd en afgebakend.
d) Samen bekijken we de mogelijkheden die voorhanden zijn en u beslist over:
a. de organisatie heeft nood aan een snelle, direct toepasbare oplossing (short-term)
b. u bent op zoek naar de innovatie van producten of diensten (operationeel eerder op (middel)lange termijn)
c. u bent op zoek naar waarden en normen. Hoe ziet uw bedrijfs-DNA er uit en waar wil u naar toe, wat wil u uitbouwen en wat wil u ombuigen? Bieden de beoogde veranderingen het gewenste voordeel in uw competitieve omgeving?
e) We bepalen wie de deelnemers aan de brainstorm zullen zijn. We bekijken samen beknopt hun kwaliteiten en valkuilen.
f) We beslissen of er nood is aan een 'Wild Goose' tijdens de brainstormsessie. En waar moet die vandaan komen. Van binnen of van buiten de organisatie?
g) Praktische afspraken: datum, inrichting lokaal, tijdschema, lunch, kleine benodigdheden...
Fase 2: de brainstorm en het short-listen.
A) De brainstorm zelf. Aan de hand verschillende technieken gaan we brainstormen. De aangewende technieken worden bepaald door het doel dat we voor ogen hebben. Ook tijdens de sessie kunnen de tools in functie van de flow (of non-flow!) voortdurend aangepast worden. De facilitator komt met in zijn bagage een grote trukendoos vol creativiteit bevorderende technieken. We trekken alle registers volledig open!
B) Na de brainstorm. We maken een selectie uit de ideeën die tijdens de brainstorm gegenereerd en eventueel reeds geclusterd werden. We kiezen daarbij voor de richtingen met het meeste potentieel. Hiervoor gebruiken we als parameter de initiële vraagstelling, maar ook de 'gut feeling' van de deelnemers.
Fase 3: de opvolging. indien nodig volgen we de realisatie van de gekozen ideeën op. Dat doen we zelf of dat doet u direct met gespecialiseerde consultants/procesbegeleiders. Van zodra we het gevoel hebben dat we geen added value kunnen bieden, dirigeren we u rechtstreeks naar zeer gekwalificeerde mensen. One-to-one en zonder geldverslindende tussenstappen.